Kérdése van a tagsággal kapcsolatban?

06-23/365-666  |  info@minke.hu

Mutasd a menüt

Úton a digitalizáció felé cikksorozat – első rész – Kezdetek…

A könyvelés, a könyvelői munka jelentős változásokon megy keresztül. Egyre nagyobb hangsúlyt kap az automatizáció, az elektronikus eszközök újabb, az eddig megszokottól eltérő módon történő használata. Hatalmas lehetőségek vannak ezen eszközök alkalmazásában, azonban ez sokunk számára nagy kihívást jelent, hiszen ismeretlen terület számunkra. Azért, hogy ez a “digitális átállás” minél könnyebben megvalósulhasson és kihasználhassuk előnyeit, október végéig hetente megjelentetünk egy cikket. A MINKE digitalizációs munkacsoportjának most induló cikksorozata a kezdetektől (a szinte teljesen manuális adatrögzítéstől) a könyvelés jövőéig (automatizált rendszerek profi használata) vezet végig.

Bízunk benne, hogy cikkeink segíteni fognak Neked is az átállásban!

(Tagjainktól természetesen kérdéseket is várjuk a https://www.minositettkonyvelok.hu/szakmai-kerdezz-felelek/ oldalon, illetve facebook-csoportunkban.)

 

                                                                Sok sikert kíván a MINKE digitalizációs munkacsoportja!

 

Mi más is lehetne az első témánk, mint a

 

KEZDETEK……….

 

1996-ban mérlegképes könyvelő lettem, akasztófák halmazán tanultam, értettem meg: mit? miért? és hogyan? kell könyvelni. Édesapám főkönyvelő volt, szalagos számológéppel adott össze fillérre pontosan, éjszakákon keresztül. Még most is fel tudom idézni azt a kattogó hangot.

Emlékszem a kézzel írott nyugták halmaira, melyeket egymás után többször is összeadtunk, hogy biztos jól számoltunk-e? A kézzel, indigóval írt hatalmas méretű havi TB-bevallásra. A kézzel írt (?) kiolvashatatlan számlák tömkelegére, a pénztárkönyvre, na és a naplófőkönyv vagy a kimenő és a bejövő számlák kézi nyilvántartására, a kézzel írt áfabevallásra.

Majd egyszer csak elindult a gépek kora. Megvettük első számítógépünket és egy könyvelő programot! Felrögzítettük az adatokat, kinyomtattuk a naplókat egymás után, kontrollálva, hogy a gép tuti jól csinálja-e?

Folyamatosan bővültek a lehetőségek és megvettünk egy nyomtatót, mely már átutalást is tudott nyomtatni, megszűnt végre a kézzel írás. Emlékszem, az áfa-analitikából rögzítettük fel az adatokat az áfabevallásba begépelve. Ismét új időszak jött életünkbe egy programváltással, mely automatikusan átadta az AbevJava-nak a bevallást, de mi azt is leellenőriztük…

Programváltás következett a bérszámfejtés terén is. Ugye Ti is örültetek az automata számfejtés gombnak? Mi is, de néha leellenőriztük ezt is manuálisan.

Teltek az évek, nőtt az ügyfélkör, a munkatársaim száma, de 2020 januárjában még mindig van, ami ÖRÖK:

  1. Bejön az ügyfél és nála a nylon szatyor, átvétel után megkezdődik a feldolgozás.
  2. Egyik kolléga szépen átsimogatja a táska egész tartalmát, időrendbe teszi, feltűzi a zárásszalagot egy lapra, hogy ne kelljen kilyukasztani és nehogy kihulljon a dossziéból, persze közben a zárásszámokat ellenőrzi és hozzápárosítja a kártyás fizetéseket, egyszeres könyvelés esetén a bankhoz párosítja a számlát és kigyűjti az eltéréseket. Kettős könyvelés esetén naplók szerint rendezi a számlákat.
  3. Majd tovább adja a kolléganőnek, aki őrült iramban nekikezd a rögzítésnek (persze már nem elseje van)! „Harkálykodik” egy jó ideig (vagyis minden egyes bizonylat minden egyes adatát karakterenként felpüföli a programba).
  4. De sietnie kell, hiszen még hátra van az anyag ellenőrzése egy másik kolléganő által, aki a kinyomtatott naplók alapján elvégzi feladatát: összepipálja a listákat a bizonylatokkal.
  5. Majd egy kolléga még nekikezd az anyag dossziéba való rendezéséhez és lefűzéséhez.
  6. És ha esetleg a NAV bekér egy-két hónapot, akkor indulhat a szkennelés… az ELLÜGY-höz.
  7. És van még valami, ami ÖRÖK: a mi régi kis csattogós, átutalást nyomtató mátrix nyomtatónk, melynek termékéért – az átutalási megbízásért – az ügyfél jó esetben időben ideér, és a helyi bankból csak akkor hívnak fel, ha nagyon elcsúszott a kitöltés…

 

Ahogy telt az idő és bepillantást nyertem más könyvelőirodák életébe, megfogalmazódott bennem, hogy szükségszerű a változtatás, és ez nem csak a NAV miatt, hanem magunk miatt is, mert a legtöbb időnket erre a harkálykodásra fordítjuk, és a szakmánknak nem ez lenne a lényege!

 

Így 2020 augusztusában ismét jött a változás:

Elkezdtünk olyan programok után érdeklődni, melyek a harkálykodásra fordított időt lerövidítik, vidéki irodaként azonban ez a folyamat lassú – türelmesnek és kitartónak kell lennünk -, hiszen a magunk képzése mellett rengeteg időt kell fordítani az ügyfél szokásainak átalakítására is.

És tulajdonképpen a “digitalizáció” elég félelmetesen hangzik. Meg tudjuk mi ezt csinálni? Egyáltalán hogy fogjunk hozzá? Merre induljunk?

A MINKE szakértői csapatának az újdonságok terén nálam sokkal nagyobb tájékozottsággal rendelkező tagjai ebben a cikksorozatban ezen vezetnek végig engem, s ha figyelemmel kíséred az elkövetkező hetek cikkeit, akkor Téged is.

Remélem, sikerül elérnem, hogy ne “harkály”, hanem elégedett, több szabadidővel rendelkező (pontosabban szabadidővel rendelkező) könyvelő legyek! (Ezt kívánom neked is!)

 

 

            Jakus Tünde

 

TOVÁBBI FOLYAMATOS SZAKMAI TÁMOGATÁSÉRT KATTINTS: