Az iránymutatás szerint a NAV stratégiai célja:
- az államot és az Európai Uniót megillető bevételek minél teljesebb körű biztosítása,
- az adóelkerülésből, támogatások jogosulatlan igénybevételéből származó veszteségek csökkentése,
- igazságos piaci környezet fenntartása, a jogszerűen működő gazdasági szereplők versenyhátrányának csökkentése a jogszerűtlen csalárd adózók gazdaságból történő kiiktatásával.
- segíteni az adózók jogkövetési szintjének emelését,
- a magasabb adózási hajlandóság biztosítása
- és elmozdulás az alacsonyabb mértékű fekete- és szürkegazdaság irányába való elmozdulást.
Ellenőrzésre kerülnek a legnagyobb bevételt jelentő adónemek, úgy, mint:
- Általános forgalmi adó
- Társasági adó és alternatívadók
- Egészségbiztosítási Alapot és Nyugdíjbiztosítási Alapot megillető bevételek
- Személyi jövedelemadó, egyéb adók, adókötelezettségek, jogosultságok ellenőrzése
- Környezetvédelmi termékdíj, népegészségügyi termékadó és energiaadó ellenőrzése
Ez mellett kiemelt szerepet kapnak az egyes adónemektől függetlenellenőrzési célkitűzések is. Ennek keretében az alábbi vizsgálati formákra lehet számítani.
- Árumozgások valós idejű ellenőrzése (pl. EKAER)
- Online pénztárgépek használatának ellenőrzése
- Adóregisztráció, újonnan alakult vállalkozások kockázatelemzése, ellenőrzése és fokozott adóhatósági felügyelet következetes alkalmazása
- Székhelyváltók fokozottabb ellenőrzése illetékességi körön kívüli ellenőrzések keretében
- Munkaerő-kölcsönzés rendeltetésszerű gyakorlásának elősegítése
- Készpénzforgalom ellenőrzésének szigorítása
- A csőd-, a felszámolási és a kényszertörlési eljárás alatt álló adózók ellenőrzése
A fenti ellenőrzési célkitűzések megvalósítását az alábbi eszközök, illetve módszerek támogatják.
- Központi szinten összehangolt adó-és vámszakterületi kockázatkezelésen alapuló ügyfélorientált kiválasztás
- Belföldi összesítő nyilatkozatok adatainak hasznosítása
- Informatikában rejlő előnyök fokozott adóhatósági felhasználása
- Beszedési tevékenység hatékonyságának növelése
- Az adózókat érintő adókötelezettségek teljesítése során közreműködő szakterületek preventív célú bekapcsolása az ellenőrzési tevékenységbe
- Koordináltabb együttműködés a bűnügyi és vámszakmai területekkel, fokozottabb együttműködés a társhatóságokkal
- Nemzetközi tapasztalatok hasznosítása
Talán mindenkit legjobban érdeklő kérdés: mely területen működő vállalkozások számíthatnak 2015 évben ellenőrzésre. TEÁOR szám alapján, illetve tevékenység megnevezése alapján a következő területen működő vállalkozások lehetnek fokozottan érintettek. 1. Mezőgazdaság, erdőgazdálkodás, élelmiszergyártás0146 Sertéstenyésztés0142 Egyéb szarvasmarha tenyésztése0220 Fakitermelés1011 Húsfeldolgozás, -tartósítás1061 Malomipari termék gyártása 2. Ipar1610 Fűrészáru gyártás24 Fémalapanyag gyártása2511 Fémszerkezet gyártása4120 Lakó- és nem lakóépület építése 3. Kereskedelem4520 Gépjárműjavítás, -karbantartás4623 Élőállat nagykereskedelme463 Élelmiszer, ital, dohányáru nagykereskedelme471 Nem szakosodott bolti vegyes kiskereskedelem4791 Csomagküldő, internetes kiskereskedelem4941 Közúti áruszállítás5210 Raktározás, tárolás5520 Üdülési, egyéb átmeneti szálláshely-szolgáltatás5610 Éttermi, mozgó vendéglátás6420 Vagyonkezelés (holding)6820 Saját tulajdonú, bérelt ingatlan bérbeadása, üzemeltetése7820 Munkaerő-kölcsönzés8010 Személybiztonsági tevékenység 4. Jövedelmezőség szempontjából ellenőrizendő tevékenységek4532 Gépjárműalkatrész kiskereskedelem4778 Egyéb máshova nem sorolt új áru kiskereskedelme Az ellenőrzési irányelvek részletesen megtalálhatók a NAV honlapján.http://www.nav.gov.hu/data/cms358005/4004_2015.pdfA tájékoztató áttanulmányozása segít az ellenőrzésre való felkészülésben, mert a gazdálkodók a fenti célokról, módszerekről és eszközökről átfogó képet kaphatnak. Budapest, 2015. február 05. Tisztelettel: dr. Sallai CsillaKamarai tag könyvvizsgáló
Dr. Sallai Csilla
Kamarai Tag könyvvizsgáló