Kérdése van a tagsággal kapcsolatban?

06-23/365-666  |  info@minke.hu

Mutasd a menüt

Helyi adóügyek elektronikus ügyintézése

Helyi adóügyek elektronikus ügyintézési felülete az E-önkormányzat portál, melyre a https://ohp-20.asp.lgov.hu/nyitolap linken lehet bejelentkezni. Az E-önkormányzat portál lehetőséget biztosít az elektronikusan elérhető szolgáltatások igénybevételére, mint pl. az elektronikus ügyindítás és egyenleg lekérdezés.

Az E-önkormányzat portál bárki számára elérhető, egyes funkciók szabadon használhatók, más funkciók azonban bejelentkezéshez kötöttek.

 

  • Bejelentkezéshez kötött funkciók:
    • Elektronikus űrlap beküldése
    • Mentett űrlapok elérése és megnyitása
    • Ügykövetés
    • Adóegyenleg-lekérdezés
    • Fizetéstörténet
    • Saját önkormányzatok listája

 

  • Bejelentkezés nélkül, szabadon használható funkciók:
    • Önkormányzat-keresés
    • Beküldés nélküli ügyindítás

 

Az azonosítás a KAÜ rendszeren keresztül történik. Első belépéskor a KAÜ-azonosítás, majd az Általános Szolgáltatási Feltételek (ÁSZF) elfogadása után létrejön az ún. ASP elektronikus ügyfél felhasználói fiók. Az önkormányzat elérhető szolgáltatásainak használatához ki kell választanunk, hogy melyik, az ASP központhoz csatlakozott településen szeretnénk ügyet intézni, mivel csak ezt követően vehetjük igénybe a felkínált ügyintézési lehetőségeket. Az ügyfelek számára nyújtott ügyintézési szolgáltatások köre településenként eltérhet.

 

Igénybe vehető elektronikus ügyintézési szolgáltatások

  1. Ügyindítás

 

Az ügyindítás egy elektronikus űrlap benyújtását jelenti. A település és az ügy kiválasztása után az űrlapkitöltő alkalmazás segítségével az ügyfél kitölti az űrlapot, majd beküldi a települési önkormányzat hivatali tárhelyére. A címzett önkormányzat iratkezelője érkezteti a benyújtott űrlapot és iktatás után bekerül a megfelelő szakrendszerbe vagy eljut az ügyintézőhöz.

Az önkormányzat ügyeinek széles körénél biztosított az elektronikus ügyintézéshez szükséges űrlap benyújtás az E-önkormányzati rendszeren keresztül, ugyanakkor az ún. e-Papír szolgáltatás segítségével bármilyen, űrlappal nem támogatott ügy indítható elektronikusan.

Az ügyindítás bejelentkezéshez kötött szolgáltatás, ennek hiányában az űrlap csak nyomtatható és papír alapon nyújtható be.

 

Ügyindításhoz az eljárás módja mezőben ki kell választani, hogy milyen szerepkörben kívánunk ügyet intézni:

 

  • Saját nevemben
  • Cég nevében
  • Saját nevemben egyéni vállalkozóként
  • Egyéni vállalkozó nevében
  • Más természetes személy nevében
  • Hivatali kapu tárhellyel rendelkező intézmény nevében

 

Amennyiben egyéni vállalkozó nevében vagy más természetes személy nevében szeretnénk eljárni adó ügyben, akkor a bennünket meghatalmazónak meghatalmazást kell eljuttatnia az adott önkormányzathoz. Abban az esetben pedig, ha cégkapun keresztüli űrlapbeküldésre szóló joggal rendelkező személyként szeretnénk eljárni adó ügyben, akkor csak abban az esetben kell a bennünket meghatalmazónak meghatalmazást eljuttatnia az adott önkormányzathoz, ha a képviseleti jogunk korlátozott.

 

Cég képviseletére a cégnyilvántartásban szereplő képviseleti joggal rendelkező személy adhat meghatalmazást. Ez az E-önkormányzat portál ügyindítás menüjében az „Adóügy” ágazat „általános nyomtatványok” ügytípusában a MEGHATALMAZÁS ÖNKORMÁNYZATI ADÓÜGYEKBEN űrlap kitöltésével történik. A nyomtatvány kitöltése és beküldése után a beérkezett meghatalmazást az önkormányzat regisztrálja az E-önkormányzat ADÓ-szakrendszerében.

 

Ha kiválasztottuk, hogy milyen szerepkörben kívánunk ügyet intézni, meg kell adnunk a további szükséges adatokat a következők szerint:

 

  • „Saját nevemben” választása esetén: nincs szükség további adatmegadásra
  • „Cég nevében” választása esetén: adjuk meg a cégnevet és adószámot
  • „Egyéni vállalkozó nevében” választása esetén: adjuk meg az egyéni vállalkozó nevét és az adószámot
  • „Saját nevemben egyéni vállalkozóként” választása esetén: adjuk meg az adószámot
  • „Más természetes személy nevében” választása esetén adjuk meg:
    • az érintett természetes személy azonosító adtait: viselt nevet, születési nevet, anyja születési nevét, születési helyet, születési időt, vagy
    • az okmánytípus: útlevél, vezetői engedély, személyazonosító igazolvány okmányszámát.
  • Hivatali kapu tárhellyel rendelkező intézmény nevében: adjuk meg a hivatali kapu rövid nevét.

 

További tudnivalók valamennyi szerepkör választásakor:

 

  • Az online ügyintézéshez a beküldő személynek rendelkeznie kell ügyfélkapus regisztrációval, tárhellyel, valamint nem lehet tiltott az Internetes ügyintézés a Rendelkezési Nyilvántartásban. További információ a Rendelkezési Nyilvántartásról: https://rendelkezes.gov.hu/rny-public/.

 

  • „Cég nevében” szerepkör választásakor:

Cég nevében történő űrlap-benyújtásra kizárólag abban az esetben van lehetőség, ha megbízottként vagy ügyintézőként szerepelünk a Cégkapu regisztrációs nyilvántartásban. Ennek hiányában az online kitöltött űrlapot lementhetjük adat XML-ként, vagy PDF-ként, de az űrlap beküldésére nincs lehetőségünk.

 

 

  • „Egyéni vállalkozó nevében” /„Más természetes személy nevében” szerepkör választásakor:

Ellenőrizzük, hogy rendelkezünk-e megfelelő eljárási jogosultsággal az Egyéni vállalkozók nyilvántartásában, vagyis önálló képviselőként járunk-e el. Amennyiben nem, abban az esetben a képviseletet igazoló dokumentumot mellékletként csatolni kell az online űrlaphoz, egyéb esetben az önkormányzat hiánypótlásra szólít fel minket.

 

Ügyindítás során a kiválasztott űrlap megnyitásához válasszuk ki a kívánt űrlapot az űrlap keresőben megadott szó/szótöredék segítségével, vagy az űrlap ágazat/ügytípus valamelyikének megadásával. A keresőmezőket üresen hagyva az ÜRLAP KERESÉS gombra kattintva az adott önkormányzat által publikált összes űrlap megjelenik.

 

A megjelenő listában a kitöltési útmutató az önkormányzat honlapjának (települési portáljának) arra az oldalára mutat, ahol bővebb információkat olvashatunk az űrlap kitöltésével kapcsolatban. Amennyiben azűrlap előnézet gombot megnyomjuk, nem szerkeszthető formában megtekinthető az űrlap.

 

Az űrlap kitöltése az online kitöltés gomb megnyomásával válik lehetővé. Az űrlapkitöltése és beküldése után, a beküldés sikerességéről visszaigazolást kapunk az űrlapkitöltő alkalmazás felületén, valamint a feladási igazolás megérkezik ügyfélkapus tárhelyünkre, ha pedig cég nevében járunk el, akkor a cégkapus értesítési tárhelyünkre. Az ügyfélkapus tárhelyünkre érkezik egy „.zip” kiterjesztésű állomány, mely tartalmazza a beküldött, elektronikusan aláírt űrlapot PDF formátumban, valamint a csatolmányokat.

 

Abban az esetben, ha nem jelentkezünk be, ügyet indítani elektronikus úton nem tudunk. Ebben az esetben az űrlap legfeljebb csak nyomtatható, és papír alapon nyújtható be. A bejelentkezés nélküli ügyintézés az E-önkormányzat portál nyitó oldalán, a „válasszon önkormányzatot” gomb lenyomásával indítható el. Bejelentkezés nélküli ügyindítás esetén a “E-önkormányzat portál” felirat alatt a felhasználó neve helyett a „Bejelentkezés” felirat látható. Az önkormányzatválasztás után, az ügyindítás oldalon az eljárás módja és az űrlap kiválasztása után ebben az esetben is az online kitöltés lehetőség választásával nyílik meg az űrlap, amely kitöltés után PDF-formátumban elmenthető. Bejelentkezés nélküli kitöltés esetén az űrlap kitöltő felületen a beküldés nem lehetséges (a beküldés gomb nem jelenik meg).

 

  1. Adóegyenleg lekérdezés

Az adóegyenleg lekérdezéshez technikai feltételként első lépésben a böngészőben engedélyezni kell a felugró ablakok használatát.

 

KAÜ-n történő azonosítást és belépést követően a kiválasztott településhez tartozó helyi adóegyenleg lekérdezhető. A rendszer az Adóegyenleg lekérdezés oldal megnyitásakor automatikusan kitölti a „lekérdező adóazonosító jele” mezőt. Itt érdemes ellenőrizni, hogy helyesen szerepel-e az adóazonosító jelünk vagy adószámunk. Sikeres azonosítást követően után lekérdezhetjük az adott önkormányzati adóhatóságnál fennálló személyes adóegyenlegünket, vagy képviseleti joggal felruházott személyként azon (természetes vagy jogi) személyek egyenlegét, amelyekkel kapcsolatban az adott önkormányzatnál jogosultak vagyunk eljárni.

 

A személyes adóegyenleg lekérdezésére csak abban az esetben van lehetőség, ha személyes adataink az önkormányzat adórendszerében hibátlanul (a közhiteles nyilvántartásokkal megegyezően) szerepelnek. Képviselt/meghatalmazó egyenlegének lekérdezésénél a képviseleti jognak, illetve a képviselő adatainak is szerepleniük kell az önkormányzat adónyilvántartásában.

 

Abban az esetben, ha az „ügyindítás” menüpont alatt „adóügy” ágazati űrlapot küldünk be, akkor ennek eredménye csak az űrlap feldolgozás után lesz az adóegyenlegben látható.

 

Lekérdezés során az alábbi üzenetek jelenhetnek meg:

 

Adóegyenlegének letöltése folyamatban. Kérem, várjon!

Rövid idő elteltével pdf formátumban megjelenik a kért folyószámla, mely kinyomtatható, letölthető.

 

Nincs lekérdezhető adat a kiválasztott település ADÓ nyilvántartásában!

Ebben az esetben a magánszemély nem szerepel az adóhatóság nyilvántartásában, mert nincs helyi adót érintő kötelezettsége, illetve lenne adó kötelezettsége, de nem jelentkezett be az önkormányzati adóztatásba. Utóbbi esetben haladéktalanul teljesíteni kell az adóalanyként történő bejelentkezést.

 

A lekérdező Ügyfél azonosító nem szerepel a kiválasztott település ADÓ nyilvántartásában!

A lekérdező adóazonosító jele nem megfelelő, vagy a beírt adóazonosító jel nem szerepel az adóhatósági nyilvántartásban. Ebben az esetben kezdeményezni kell a hatósági nyilvántartásban szereplő adatok egyeztetését.

 

  1. Fizetéstörténet

 

Ebben a menüpontban tájékozódhatunk az E-önkormányzat portálon keresztül az adott önkormányzatnál teljesített adó-, illeték-, valamint számlabefizetéseinkről, továbbá azok eredményességéről.

 

  1. Ügykövetés

 

A bejelentkezett felhasználóként lekérdezhetjük az E-önkormányzat portál felületén elektronikusan indított helyi önkormányzati ügyeink státuszát. Az alkalmazás lehetőséget biztosít az ügyintézési folyamat interneten keresztüli nyomon követésére.

 

Az ügykövetésben az egyes elektronikusan indított ügyek állapota csak azt követően ellenőrizhető, hogy az önkormányzat a beküldött űrlapokat a Hivatali tárhelyéről letöltötte és Irat szakrendszerébe érkeztette.

 

Technikai feltételek: böngészőprogram, internet hozzáférés

 

A E-önkormányzat portál megtekintéséhez böngészőprogram (Internet Explorer, Chrome, Firefox, Safari, Opera,stb.) és internet hozzáférés szükséges, a portál és a szolgáltatásai használata egyéb alkalmazás telepítését nem igényli.

Ügyeljünk arra, hogy a KAÜ-azonosítással elérhető felületen a munkamenet eltér a más felületeken megszokottól. A munkamenet a bejelentkezéstől számított inaktivitási időt veszi figyelembe, ez 30 perc. A KAÜ munkamenet élettartama azonban ennél hosszabb, a bejelentkezéstől számítva 240 perc, függetlenül az oldalon végzett tevékenységtől (aktivitástól). Ez azt jelenti, hogy ha bejelentkeztünk és 30 perce nem végzünk semmilyen műveletet az oldalon, de a KAÜ 240 perces élettartam még nem járt le, a rendszer ugyan figyelmeztet a munkamenet lejártára, de munkánkat a 30 perc leteltével anélkül folytathatjuk, hogy ismételten meg kellene adnunk azonosító adatainkat. Ha pedig a bejelentkezés óta már eltelt 240 perc, abban az esetben –tevékenységének folytatásához– a rendszer újbóli azonosítást kér.

 

Előzőek miatt fontos, hogy ha nem kívánjuk tovább használni a szolgáltatást, akkor adataink biztonsága védelmében ne a böngészőablakot zárjuk be, hanem mindig a Kijelentkezés gombbal lépjünk ki.                               

                                                                                 

Kovács Andrea

okl.adószakértő