Kérdése van a tagsággal kapcsolatban?

06-23/365-666  |  info@minke.hu

Mutasd a menüt

Befektetés a digitalizált jövőbe – Vezetői kompetencia – 5.rész

Amikor már megszületett a döntés, akkor a megvalósítás cseppet sem könnyű – ám nagyon kifizetődő – szakasza következik. Itt kerül előtérbe a

 

Vezetői kompetencia

 

Volt már olyan, hogy valamit elhatároztál, de nem tetted meg? Nem vagy egyedül! A legtöbben sok ilyen élménnyel rendelkezünk.

Elhatározásaink megvalósítása mindig nehézségekbe ütközik, azonban ha megszületett a döntés, hogy a digitalizáció útjára lépünk és megmutatjuk, hogy tudunk és akarunk fejlődni, akkor itt az ideje, hogy az elméleti elhatározást a gyakorlatba ültessük át.

 

Újból vegyük elő a papírunkat és vázoljuk fel a lépéseket:

– Megvan a kiválasztott új program, fel kell venni a kapcsolatot a program fejlesztőjével.

– Vele együtt fel kell mérni, hogy eszközeink alkalmasak-e arra, hogy a program a mi számítógépeinken is fusson, vagy fejlesztés szükséges.

– Meg kell nézni, hogy rendelkezünk-e megfelelő internetes sebességgel. (Például ne akarjunk felhő alapú könyvelő programot használni, ha az internetünk sebessége 10 Mb alatt van és folyton szakadozik.)

– Gondoljuk végig, mivel tudjuk munkatársainkat motiválttá tenni, hogy a mi lelkesedésünkkel vessék bele magukat a digitalizáció megismerésének és megvalósításának folyamatába. (Fel kell mérni, hogy vajon mindenki alkalmas-e arra, hogy egy megújuló „digitális” csapat tagja legyen.)

 

Minden lépés mellé rendeljünk időpontot. (Nagyon fontos, hogy tervezetten haladjunk, mert mellette napi feladatainkat is el kell látnunk!)

Folyamatosan kérjünk visszacsatolást a kollégáktól, hogy ők mit látnak. Lehetnek jó ötletek, melyek a bevezetés folyamán tőlük – akik a gyakorlati oldalát látják a feladatoknak – jönnek.

Ez nehéz időszak, ugyanis most az iroda vezetőjének nem 100, hanem 120 %-on kell teljesíteni, mert nem csak saját csapatát, hanem a könyvelt vállalkozások vezetőit is át kell navigálni a digitalizáció folyamatán. Néha szükséges nehéz döntéseket meghozni akár a munkatársakkal, akár a nálunk könyveltető vállalkozásokkal kapcsolatosan.

És akkor itt és most válik el, hogy valójában jó vezetők vagyunk-e, megfelelünk-e a munkatársak, nálunk könyveltető vállalkozások vezetőinek, és persze elsősorban önmagunknak!

Lehet, hogy ez lesz az a folyamat, amivel talpon maradunk és előkelő helyet tudunk kivívni magunknak vállalkozói körökben, de lehet, hogy elvérzünk és be kell látnunk, hogy nem tudunk alkalmazkodni egy folyamatosan fejlődő, rohanó világhoz. Megerősítést nyer, hogy a célorientáltság és a szervezettség a hatásos és hatékony szervezeti működés alapja. Felerősödik a gyors, rugalmas szervezeti alkalmazkodóképesség szerepe, a szervezet és a benne dolgozók fejlesztésének szükségessége.

 

Saját példámat elétek tárva elmondom, hogy nagyon nehéz végignavigálni egy irodát a digitalizáció folyamatán. Nagyon sok konfliktusom adódott azokkal a munkavállalókkal, akik már több évtizede dolgoznak a vállalkozásomnál, egy előző vezetés elveit követve. Sok álmatlan éjszakámba került, hogy kiálljak eléjük és azt mondjam, lehet választani: vagy jöttök velem azon az úton, amit az élet hozott, vagy lehet, búcsút veszünk egymástól. Nem mindenkinek tetszett az ötlet, persze a munkahelyét féltve mindannyian azt mondták, hogy követnek. Azt azonban éreztem, hogy nem mindenki gondolta komolyan, amit mondott. Volt köztük egy, aki nem igazán akarta tudomásul venni, hogy a régi út nem lesz járható.

 

Majd szeptember 30.-a meghozta a fordulópontot, amikor az általa készített áfabevallást visszadobta a NAV, hogy hiányoznak M-es lapok, és felszólította hiánypótlásra. Akkor ő azt mondta: “hogy gondolod, hogy egyesével, kézzel vigyem fel a bevallásba az összes lekönyvelt számlát?” Válaszul a másik kolléganőtől azt kapta, ha az új programot használná, akkor két kattintással ki tudná tölteni a bevallás minden oldalát, minden sorát. Másnap már a kolléganő ott állt annak az asztala mellett, aki a kezdetektől velem együtt küzdött, hogy megismerje az új rendszert és kamatoztassa annak előnyeit. Csak csendesen mondom, hogy én ezt sikernek éltem meg, és nem nekem kellett azt mondani, hogy látod a régi út nem, vagy csak nagy nehézségek árán járható.

 

Vezetői kompetenciák – amitől szárnyra kap a cég

 

Elmúltak azok az idők, amikor a vezető egymaga, a modern, elegáns irodájában ülve, csukott ajtók mögül irányíthatott. Ma a csoportos erőfeszítések, a célok együttes elérése érdekében a kommunikáció és az együttműködő vezetési stílus lépett előtérbe. Fontos, hogy a vezető ismerje csapatának tagjait, képességeiket és együtt dolgozzon velük. A kompetens vezető kapcsolatot épít ki nem csak az ügyfelekkel, hanem a vállalkozásánál munkát végző kollégákkal is, odafigyel rájuk, és ezt a kapcsolatot folyamatosan ápolja, hisz ők nem csak a saját, hanem az ő megélhetéséért is dolgoznak. A vezetőnek minél jobban sikerül megtartani a munkavállalókat, elkötelezetté és motiválttá tenni őket, vállalkozása annál sikeresebb lesz.

 

A kompetencia szó magyar megfelelője: szakértelem, alkalmasság, ügyesség.

 

Ha egy szakmában kompetensek vagyunk, akkor azon a területen belül jogosultak, vagy éppen kötelesek vagyunk egy célt elérni, a teendőket elvégezni.

 

A vezetői kompetencia fejleszthető. Nézzük meg, melyek egy jó vezető legfontosabb képességei! (Hiszen ha tudjuk, mely területen vannak hiányosságaink, akkor elkezdhetünk azok fejlesztésén dolgozni.)

  • Irányítási és delegálási képesség: fontos, hogy ne mindent mi akarjunk megcsinálni, és tudjuk azt, hogy melyik munkatársunkra milyen feladatot delegálhatunk.
  • Megfelelő munka- és élettapasztalat: e nélkül nem leszünk jó vezetők, hiszen tapasztalat híján nem tudjuk, merre vezessük vállalkozásunkat, s dolgozóink sem fognak követni.
  • Empátia és következetesség: a csapat fejlődéséhez elengedhetetlen a munkatársakhoz való megfelelő viszonyulás, a kialakított kapcsolat, és a rájuk való odafigyelés.
  • Nyitottság, határozott egyéniség: olyan emberi jellemzőkre van szükség, melyeket egyszerre lehet tisztelni és szeretni. (A jó vezetőt elismeri a környezete, fontosnak tartják a véleményét, figyelnek rá és követik.)
  • Jó kommunikációs képesség: ha nem tudjuk gondolatainkat jól átadni, akkor biztosan nem érünk el semmilyen eredményt.
  • Stratégiai szemlélet: lássuk az egész képet, amit szeretnénk elérni, határozzuk meg a fő irányokat és bontsuk le konkrét feladatokra és felelősökre.
  • Pozitív beállítottság: ha én nem gondolkodom pozitívan, akkor biztosan nem fogom tudni motiválni a csapatot sem. (Ha citromot kapsz, feltétlenül csinálj belőle limonádét!)
  • Rugalmasság: nem “szentírás”, amit én gondolok, munkatársaimnak is lehetnek nagyon jó ötleteik, s ha a gondolatainkat átbeszéljük, akkor közösen eljuthatunk egy még jobb megoldáshoz (ami lehet, hogy eredetileg egyikünk fejében sem merült fel).
  • Hatékony problémamegoldó képesség: a problémákat gyorsan és költséghatékonyan kell megoldani.
  • Élethosszig tartó tanulás iránti igény: lépést kell tartani az aktualitásokkal, a világgal, sőt még a beosztottaktól is tanulni kell.
  • Erős motiváció és kitartás: nem szabad az első akadályoknál feladni, mert akkor egyetlen úton sem tudunk végigmenni és nem jutunk el sehová.

 

Mindenki, aki már elindult a digitalizáció útján nagyon sok kihívással, nehézséggel nézett szembe, viszont már a fejlődési folyamat során is beigazolódott mindegyiküknél, hogy a változás eredménye nagyon pozitív. Sokkal gyorsabban, pontosabban lehet ellátni feladatainkat a most kezünkbe kerülő eszközök, módszerek használatával. Tehát ne rémisszen meg senkit az, hogy ez az út göröngyökkel kezdődik, ugyanis az út egyre simább és élvezetesebb lesz, ahogy haladunk előre.

 

Kívánom nektek, hogy sikerrel vegyétek a digitalizáció okozta nehézségeket és akkor elmondhatjátok, hogy

sikeres vezetőként egy sikeres szervezetet vezettek – ma és holnap is.

 

                                                                                                  Illés Zoltánné

 

LEGYÉL RÉSZESE TE IS A TÖBB, MINT 800 KÖNYVELŐNEK, AKI MÁR MINKE-T VÁLASZTOTT: