Kérdése van a tagsággal kapcsolatban?

06-23/365-666  |  info@minke.hu

Mutasd a menüt

Befektetés a digitalizált jövőbe – Jövőkép – 7.rész

Jövőkép

 

Szeretettel köszöntök minden kedves Olvasót cikksorozatunk utolsó állomásán, melyben – ahogy a címe már sejteti – a jövőképről szeretnék gondolatokat megosztani veletek. Rögtön nem is egy, hanem kettő témában.

 

Fontosnak tartom elkülöníteni a “hogyan fogunk dolgozni” 1-2 év múlva kérdéskört, és a “mi lesz a munkánk eredménye” témakört. Előzőt hívjuk operatív jövőképnek, utóbbit hozzáadott érték változásnak. A kettőt kezeljük eltérő időtávlatban és eltérő szemlélettel. Az elsőt könnyebb megvalósítani, közelebb van a hétköznapjainkhoz. A második távlati cél, nagyobb íve van, nehezebben megfogható, ugyanakkor a hosszú távú célt ez tartalmazza.

Az előző cikkekben többször és több irányból történt utalás az operatív jövőkép felé vezető útról, ezért kezdjük az utóbbival.

 

Hozzáadott érték változás?!

 

Nagyon sokat beszélgetünk a digitalizációról, minden rendezvényen, szakmai fórumokon szerencsére állandó téma, DE az ügyfeleknek nyújtott szolgáltatások kontextusában ne célként tekintsünk a digitalizációra, hanem eszközként, amely segíti elérni a célunkat. Fel is merül a feladat, hogy gondolkozzatok el azon, mi fog történni az után, hogy elkezdtetek új eszközöket használni, szabadul fel munkaidő / kapacitás:

 

  • Mire fogjátok a felszabaduló munkaidőt / kapacitást fordítani?
  • Hogyan szeretnétek magasabb szintű szolgáltatást nyújtani az ügyfeleknek?
  • Miben tudtok többet adni az ügyfeleiteknek?
  • Mit kell nektek tanulni ahhoz, hogy többet / újat adjatok az ügyfeleknek?
  • Akartok-e egyáltalán fejlődni ebben a témában?

 

Az új generációs eszközök / megoldások használatának egyik eredménye az lesz, hogy közelebb kerülünk az ügyfelekhez, közvetlenebb csatornákon kommunikálunk az ügyfelekkel. Ezek természetesen sokat gyorsítanak a folyamatokon, ugyanakkor ez még nem teremtett érdemi hozzáadott értéket az ügyfeleknek.

 

Szerintem / szerintünk a könyvelőirodának 5 év múlva részben tanácsadó irodának kell lennie, amely a könyvelési tevékenységre alapulva ügyvezetők és tulajdonosok számára érthető, átlátható vezetői kimutatásokat szolgáltat és kontrolling tevékenységet végez.

 

Természetesen szeretném árnyalni, hiszen nem minden ügyfél lesz erre nyitott, nem mindenkinek van erre szüksége, viszont aki szeretné érteni pénzügy és eredmény oldalról a cége működését (idézve az egyik kedves könyvelt cég ügyvezetőjét) “olyan kérdésekre is választ kaptam, melyek nem tudtam, hogy bennem vannak”.

 

Akinek van marketingtevékenysége itt szeretném megemlíteni, hogy mindez nagyon jó eszköz a versenytársakkal szembeni differenciálásra.

 

Mi az IMA könyvelési rendszer csapatában ezt tekintjük a hosszú távú jövőképnek. Mi, és vezetői riportok készítésében jártas partnereink azon dolgozunk, hogy szép és könyvelés alapon automatizált riportokat tudjatok adni az ügyfeleknek, melyek akár egyedi igények alapján is formálhatóak az ügyfeleiteknek.

 

Szerintünk az alábbi lépéseken érdemes végigmennetek:

  • használjatok új generációs megoldásokat – ez az operatív jövőkép felé vezető út
  • ennek eredményeképp pár hónap alatt szabadul fel egy kis kapacitás, amit használjatok a belső folyamatok alakítására, erre szükség van
  • ha beálltak az új rendszerek akkor induljatok el a hosszú távú cél felé.

 

Kicsit nézzük felülről a könyvelők által elérhető szoftveres megoldásokat. Hirtelen több ügyfélportál / iktatórendszer / iktató és levelező / értesítésküldő… szóval mindenféle kommunikációt segítő megoldás jelent meg a piacon. Ez a jelen, erről fog szólni a következő egy-két év. Mi azzal (is) foglalkozunk, hogy mi lesz ez után. A mi jövőképünk az, hogy ezen rendszerek nem csak a kommunikációt fogják lefedni, hanem könyvelési adatokat is kinyernek a könyvelőprogramokból és azokat a könyvelő jóváhagyása után meg is mutatják az ügyfeleknek.

 

Az is előfordulhat, hogy nektek nem ez lesz az irány, ugyanakkor a feladat akkor is élő, hogy mit fogtok kezdeni a felszabaduló munkaerővel, és mit tesztek azért, hogy versenyképesek maradjatok több éves időtávban is! Ilyenkor persze az szokott lenni az első gondolat, hogy bárcsak már itt tartanánk. “Jó persze, majd foglalkozunk ezzel … egyszer”. Pont ezért született ez a cikk, hogy egy kicsit más irányból is világítsunk rá a körülöttünk zajló változásokra.

 

A cikk alján találtok példákat szép, és könnyen értelmezhető riportokra, melyeket az IMA-ból szinte automatikusan tudtok generálni.

 

Operatív jövőkép

 

Ebben a témában inkább tanácsokkal és gondolatokkal szeretnélek ellátni titeket, mivel ez egy sokkal szerteágazóbb kérdéskör.

 

Használjatok olyan megoldásokat, amiket eddig nem. Ügyfélportált, bankimportot, NAV-os számlaadat-feldolgozást. Most van annak az ideje, hogy nyitott szemmel járjatok az online térben (hiszen rendezvényeken most nem fogtok találkozni a szolgáltatókkal), mert sok újdonsággal találkozhattok.

 

Válasszatok olyan rendszereket, melyekről látszik, hogy jövőt állóak. Ezt honnan tudjátok? Összeköttetésben állnak más rendszerekkel, széles körben importálnak adatokat (bank, számlák, NAV). Ideális, ha felhőben elérhető, lehetőség van az ügyfelekkel közös munka különböző szintjeit megvalósítani (pl.: dokumentumkezelés).

 

Kérlek titeket engedjétek el azt a gondolatot, hogy az irodában egy funkcióra csak egy szoftvert lehet használni. Ha van olyan cégetek ahol nagyon sok a bank, valamiért nem jó a szállító import az iktatási rendszerből stb., keressetek olyan megoldásokat melyekkel jól működik és azt a céget, vagy azt a pár céget kezeljétek az új rendszerben (rendszerekben). Pár hónap alatt megtérül az idő befektetés. Minden rendszernek megvannak a korlátai, ha nagyon széles egy ügyfél portfóliótok egyáltalán nem biztos hogy ugyan abban kell kezelni az EV-t és a 5 mrd-os építőipari céget saját pénzügyi osztállyal. 

 

Vizsgáljátok felül a belső folyamatokat hasonló kérdéseket feltéve:

  • hogyan lehet szétszedni a szerepköröket?
  • kell-e, hogy azon kolléga, aki önállóan tud mérleget csinálni, hívogassa az ügyfelet a számlák után, vagy ezt megcsinálhatja egy dokumentum-menedzser kolléga is?

 

 

Sok sikert kívánok nektek!

 

                                                                                                    Ódor Péter

                                                                     a MINKE digitalizációs munkacsoportjának tagja