Kérdése van a tagsággal kapcsolatban?

06-23/365-666  |  info@minke.hu

Mutasd a menüt

Könyvelői feladatok az új Pmt.-vel kapcsolatban

2017. október 4-én a NAV PEI egyeztetésre hívta a szakmai szervezeteket, melyen egyesületünk is aktívan vett részt. A tájékoztatás témája a sokunk által várt, megváltozott, új Pmt. előírások alapján elvégzendő, könyvelők gyakorlati feladatai lettek volna, ám hiába vártunk válaszokat és részletes információkat, sajnos ezeket nem kaptuk meg. Még mindig az NGM-nél pattog a labda, sajnos nem készült el mind a mai napig a rendelet, melyben a PEI alapján előkészített anyag természetesen akár jelentősen is változhat. Így gyakorlatilag a rendelet megjelenéséig nem tudunk megfelelni az előírt kötelezettségeknek.

Mi várható?

Bár a szabályzat elkészítésével kapcsolatos útmutató még nem készült el, azonban a szabályzat kötelező elemeit a 21/2017 NGM rendelet szabályozza. A NAV PEI segítségül közzé fog tenni egy „típus szabályzatot”, mely 2 héten belül várható.

Fontos megjegyezni, hogy nem fog kelleni elküldeni az új, átdolgozott szabályzatot majd a PEI-nek, hanem csak azoknak, akik most kezdik el a könyvelést. Nekik a belső szabályzatot 45 napos határidővel kell elkészíteni és a felügyeletet ellátó szervnek megküldeni.

Bár lejárt a határidő, felhívták a figyelmet arra, hogy a „kijelölt személy bejelentését” a VPOP_KSZ17-es nyomtatványon küldje el mindenki, aki még ezt nem tette meg. Fontos, hogy az erről kapott visszaigazolást őrizzük meg, hiszen egy esetleges ellenőrzés esetén ezzel tudjuk igazolni ennek megtörténtét.

Megnyugtattak az illetékesek minket, hogy a kialakult – finoman szólva is kaotikus – helyzet miatt az idei évben nem fognak ellenőrzést tartani e területen, így némiképp fellélegezhetünk, kaptunk haladékot a szabályzattal kapcsolatos feladataink elvégzésére (bár ezt jó lenne hivatalos formában is látni…).

A kapkodás és sablonos megoldások alkalmazása (a minta egy az egyben történő lemásolása) is felvetődött a megbeszélésen, amellyel kapcsolatban azt a tájékoztatást kaptuk, hogy mindenki számára azt javasolják, hogy a saját tevékenységre, saját irodára legyen átdolgozva majd a szabályzat.

A szakmai szervezetek részéről jó néhány ellenvetés, észrevétel történt, a jelenlévőknek el tudtuk mondani személyes tapasztalatainkat, aggályainkat a témával kapcsolatban.

Ezek az alábbiak voltak:

  • gyakorlatilag az alapokat kifogásoltuk, hogy olyan feladatot kapunk (ismét) a nyakunkba, ami egyáltalán nem könyvelői feladat. Így is épp elég teher van rajtunk, könyvelőkön! Célszerű lenne a törvényből a könyvelőket teljes mértékben kivenni, és a felelősségeket, az ügyfelek beazonosításával kapcsolatos feladatokat nem ránk, hanem az ügyvédekre hárítani. Ennek teljesen ésszerű okai vannak, pl. hogy sok esetben az is előfordul, hogy a könyvelő nem is találkozik a tényleges tulajdonossal, míg az ügyvéd/cégbíróság igen. A felvetésre azt a választ kaptuk, hogy erre a módosításra sajnos a nemzetközi szabályozás miatt kevés esély van.
  • Felmerült az is, hogy a jelenlegi szabályozás nem vonatkozik a munkaviszonyban dolgozó könyvelőkre, holott ők ugyanazt a tevékenységet végzik, így az egész szabályozás nem megfelelő.
  • Komoly problémát jelent a végrehajtás során az is, hogy a könyvelő tulajdonképpen nem is találkozik a pénzeszközökkel, hanem csupán utólag, a tranzakciók megtörténtével.

A megbeszélésen szó volt arról is, hogy a könyvelői szakma javítása nemzetgazdasági szinten is pozitívan hatna, ugyanakkor „természetesen” erre vonatkozóan nem hangzott el semmiféle konkrétum, úgyhogy ismét megállapíthattuk, hogy nem kapunk kézzelfogható segítséget a NAV, ill. az NGM részéről a minőségi munkát végző könyvelők támogatására, továbbra is saját magunkra számíthatunk.


A Pmt. változásairól, ezzel kapcsolatos részletes könyvelői teendőkről 180 perces előadást tartunk a MINKE mérlegképes könyvelők kötelező továbbképzésén, melyre az alábbi linken lehet jelentkezni:

http://tanfolyam.minositettkonyvelok.hu/