Kérdése van a tagsággal kapcsolatban?

06-23/365-666  |  info@minke.hu

Mutasd a menüt

Aktuális jogszabályváltozások közérthetően – 2024. 01. 01 – től

Igyekszem az idén is megkönnyíteni a könyvelők és ügyfeleik munkáját azzal, hogy követem a Magyar Közlönyben megjelenő rendeleteket, és megpróbálom – amennyire lehet – érthetően leírni, hogy milyen változások vannak.

Szeretettel készítette Nektek:

                                                                                                     Mészáros Anikó

                                                                                                     MINKE szakértő

2024. 04. 22.

A kriptoeszközök piacáról alkotott törvényt az Országgyűlés. A törvény a kriptoeszközök magyarországi kibocsátására, nyilvános ajánlattétellel történő kínálatára, kereskedésbe bevezetésére, a Magyarországon végzett kriptoeszköz-szolgáltatásra, és ezek hatósági felügyeletére vonatkozó, 2024. 06. 30-tól érvényes előírásokat tartalmazza.

Azoknak kell feltétlenül elolvasniuk, akik az imént említett tevékenységeket végzik (ezek jellemzően hitelintézetek vagy elektronikuspénz-kibocsátó intézmények).

A hatósági felügyeletet az MNB látja el (naná, hogy nem ingyen: a kriptoeszköz-szolgáltatónak felügyeleti díjat kell fizetnie).

Nem vonatkozik a törvény azokra, akik csak anya- vagy leányvállalataiknak nyújtanak kriptoeszköz-szolgáltatást, valamint a felszámolókra, vagyonfelügyelőkre, az egyedi és nem helyettesíthető más kriptoeszközökre. Ezen kívül ha a kriptoeszköz pénzügyi eszköznek, betétnek, pénznek (kivéve az elektronikuspénz-tokent), nem-életbiztosítási, életbiztosítási terméknek minősül, vagy nyugdíjjövedelmet biztosító befektetési nyugdíjtermék, akkor szintén sem vonatkozik rá a törvény.

Aki komolyabban el szeretne merülni a témában, annak ezen a törvényen kívül alaposan át kell tanulmányoznia a 2023/1114. számú európai parlamenti és tanácsi rendeletet is, mert az alapfogalmak és az alap előírások abban találhatóak. Ezen kívül majd a később (nyilván valamikor június vége felé) megjelenő, a törvény előírásainak részletszabályait tartalmazó kormányrendeletet is fontos lesz megismernie.

{2024. évi VII. törvény}

 

Természetesen a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről szóló törvénybe is beleírták, hogy a kriptoeszköz-szolgáltató pénzügyi szolgáltatónak minősül, így tehát rá is vonatkoznak a pénzmosási törvény előírásai.

Ezen kívül kiegészítették 2024. 04. 25-től azzal az előírással a törvényt, hogy a szolgáltatónak (pl. a könyvelőnek) a felügyeleti szerv felhívásában foglaltaknak megfelelően bizonyítania kell, hogy ügyfél-átvilágítási intézkedései megfelelnek a szolgáltató által feltárt pénzmosási és terrorizmus finanszírozási kockázatoknak. Ez az én olvasatomban azt jelenti, hogy bizonyítani kell tudnom: én aztán tényleg mindent megtettem azért, hogy mindent megtudjak az ügyfélről, mindenhol utánanéztem, beazonosítottam, átvilágítottam. Vagyis újabb papírokat kell gyártani, dokumentálni kell, mit csináltam (mondjuk pl. azt, hogy lekértem az adatait a TTNY-ből). És ha azt tapasztaltam, hogy problémás az ügyfél, akkor megtettem a szükséges intézkedéseket (pl. eleget tettem a Pmt. szerinti bejelentési kötelezettségemnek). Szuper.

{2017. évi LIII. törvényt módosító 2024. évi IX. törvény}

 

Ha bárki abban reménykedne, hogy a veszélyhelyzetnek 2024. 05. 23-án vége lesz (merthogy a jelenleg érvényes előírás szerint addig tartana), az gyorsan felejtse ezt el. Ugyanis a Kormány törvényben kapott felhatalmazás alapján további fél évvel, vagyis 2024. 11. 19-ig meghosszabbította a veszélyhelyzetet. Nem találtak ki újabb indokot, úgyhogy még mindig az Ukrajna területén fennálló fegyveres konfliktus, illetve humanitárius katasztrófa miatt van veszélyhelyzet.

Őszintén szólva nem teljesen értem, miért kell félévente meghosszabbítgatni a veszélyhelyzetet. Az elején (2020 márciusában) még elhittük, hogy fél év múlva vége lehet. De most, négy év tapasztalattal a hátunk mögött már a legoptimistábbak sem gondolják azt, hogy belátható időn belül vége lehet a rendeleti kormányzásnak, hiszen ez nagyon kényelmes a jogszabályalkotóknak (és persze óriási teher nekünk, akiknek ezt folyamatosan követnünk, alkalmaznunk kell).

{2024. évi VIII. törvény és 86/2024. (IV.17.) Korm.rendelet}

 

Megváltozott a gazdálkodó szervezet fogalma a gazdasági kamarákról szóló törvényben (belekerült a „főtevékenység” szó): 2024. 04. 25-től az minősül a törvény szerint gazdálkodó szervezetnek, aki főtevékenységként nem az Agrárkamarához tartozó tevékenységet végez.

Eddig úgy volt, hogy aki tagja az Agrárkamarának (hivatalos nevén a Magyar Agrár-, Élelmiszergazdasági és Vidékfejlesztési Kamarának), annak nem kellett a Magyar Kereskedelmi és Iparkamarához kamarai hozzájárulást fizetnie. Az én olvasatomban ez az aprócska átírás azzal a következménnyel jár, hogy minden olyan vállalkozásnak meg kell fizetnie a kamarai hozzájárulást, akinek a főtevékenysége nem szerepel az agrárkamarai tevékenységek között.

Persze rögtön törölték is a törvényből az agrárkamarára vonatkozó részeket, vagyis mostantól a „gazdasági kamarák” csak és kizárólag a „kereskedelmi és iparkamarát” jelenti.

{1999. évi CXXI. törvényt módosító 2024. évi IX. törvény}

 

Megjelent a járóbeteg- és fekvőbeteg-szakellátást nyújtó közfinanszírozott egészségügyi szolgáltatók gazdálkodását segítő intézkedésekről szóló rendelet. Ez alapján az állami, önkormányzati, egyházi tulajdonban álló egészségügyi szolgáltatók, valamint a felsőoktatási intézmény részeként működő klinikai központ a 2024. 02. 29.-én fennállt, lejárt tartozásállományuk alapján működési támogatásban részesülnek. A támogatás összegét a NEAK az Ebtv. (1997. évi LXXXIII. törvény) 31. § (9a) bekezdése szerint beküldött adatszolgáltatások alapján állapítja meg és utalja ki 2024. 04. 30-ig az érintett szolgáltatóknak.

{83/2024. (IV.17.) Korm.rendelet}

 

Aki repülőteret szeretne, vagy már van neki, az feltétlenül tanulmányozza át a repülőtér létesítésének, fejlesztésének, megszüntetésének, valamint a leszállóhely létesítésének és megszűnésének szabályairól szóló, 2024. 05. 01-től hatályos kormányrendeletet, mert fontos szabályok vannak benne.

{85/2024. (IV.17.) Korm.rendelet}

2024. 04. 15.

 

Várhatóan emelkedni fog a gázolaj jövedéki adó visszatérítése, ugyanis a Kormány határozatot hozott arról, hogy a pénzügyminiszter készítsen előterjesztést annak 90 %-os mértékre történő növeléséről.

{1101/2024. (IV.11.) Korm.határozat}

 

Az alábbi támogatások 2024. 04. 12-től érvényes főbb szabályait írták le a fejezeti kezelésű előirányzatok és a központi kezelésű előirányzatok kezeléséről és felhasználásáról szóló rendeletben:

  • Csekély összegű (de minimis) támogatás
  • Csekély összegű közszolgáltatási támogatás
  • Mezőgazdasági csekély összegű támogatás
  • Regionális beruházási támogatás
  • Kis- és középvállalkozás részére nyújtott beruházási támogatás
  • Kis- és középvállalkozás részére tanácsadáshoz nyújtott támogatás
  • Induló vállalkozásnak nyújtott támogatás
  • Kutatás-fejlesztési projekthez nyújtott támogatás
  • Kutatási infrastruktúrához nyújtott beruházási támogatás
  • Innovációs klaszterhez nyújtott támogatás
  • Kis- és középvállalkozásnak nyújtott innovációs támogatás
  • Eljárási innováció és szervezési innováció támogatása
  • Képzési támogatás
  • Hátrányos helyzetű munkavállalók felvételéhez bértámogatás formájában nyújtott támogatás
  • Épületek energiahatékonyságának kivételével az energiahatékonysági intézkedéshez nyújtott beruházási támogatás
  • Épület-energiahatékonysági intézkedéshez nyújtott beruházási támogatás
  • Megújuló energia, megújuló hidrogén és nagy hatásfokú kapcsolt energiatermeléshez nyújtott beruházási támogatás
  • A környezeti károk felszámolására, a természetes élőhelyek és ökoszisztémák rehabilitációjára, a biológiai sokféleség védelmére és visszaállítására, illetve az éghajlatváltozás hatásaihoz való alkalmazkodás és az éghajlatváltozás mérséklése érdekében hozott természetalapú megoldások végrehajtására nyújtott beruházási támogatás
  • Energetikai célú infrastruktúrához nyújtott beruházási támogatás
  • A kultúrát és a kulturális örökség megőrzését előmozdító támogatás
  • Sportlétesítményhez és multifunkcionális szabadidős létesítményhez nyújtott támogatás
  • Helyi infrastruktúrára irányuló támogatás
  • Közszolgáltatásért járó ellentételezés
  • Válságtámogatás

{4/2024. (IV.11.) KTM rendelet}

 

Egy csomó mezőgazdasági terméket 2024. 04.16-tól a veszélyhelyzet végéig az országba történő behozatalkor a NÉBIH honlapján közzétett formanyomtatványon be kell jelenteni (hasznos link: https://portal.nebih.gov.hu/-/keddtol-elesedik-a-mezogazdasagi-termekek-behozatalat-bejelento-felulet )

A bejelentésköteles termékek az alábbiak:

  • 0201 szarvasmarhafélék húsa frissen vagy hűtve
  • 0202 szarvasmarhafélék húsa fagyasztva
  • 0203 sertéshús frissen, hűtve vagy fagyasztva
  • 0204 juh- vagy kecskehús frissen, hűtve vagy fagyasztva
  • 0207-ből gallus domesticus fajhoz tartozó baromfi (magyarul: csirke) élelmezési célra alkalmas húsa, vágási mellékterméke és belsősége frissen, hűtve vagy fagyasztva
  • 0407 madártojás héjában, frissen, tartósítva vagy főzve
  • 0710 zöldség (nyersen, gőzöléssel vagy vízben forrázással főzve is) fagyasztva
  • 10019900-ból közönséges búza (de a vetőmagra nem vonatkozik a korlátozás)
  • 1002 rozs (vetőmagra nem vonatkozik a korlátozás)
  • 1003 árpa (vetőmagra nem vonatkozik a korlátozás)
  • 10059000 kukorica (vetőmagra nem vonatkozik a korlátozás)
  • 1008 hajdina, köles és kanárimag; más gabonaféle (vetőmagra nem vonatkozik a korlátozás)
  • 1101 búzaliszt vagy kétszeres liszt
  • 1102 gabonaliszt (kivéve búza- vagy kétszeres liszt)
  • 1104 másképpen megmunkált gabonaféle (pl. hántolt, lapított, pelyhesített, fényezett, szeletelt vagy durván darált); gabonacsíra egészben, lapítva, pelyhesítve vagy őrölve, az 1006 Vtsz. alá tartozó rizs kivételével
  • 12051090 és 120590 olajrepce- vagy repcemag, törve is (a vetőmag kivételével)
  • 12060091 és 12060099 napraforgómag, törve is
  • 1512 napraforgómag-, pórsáfránymag- és gyapotmagolaj és ezek frakciói finomítva is, de vegyileg nem átalakítva
  • 1514 repce- és mustárolaj és ezek frakciói, finomítva is, de vegyileg nem átalakítva
  • 19051000 ropogós kenyér
  • 2005 zöldség (kivéve a cukrozott) ecet vagy ecetsav nélkül elkészítve vagy tartósítva (kivéve paradicsom és az ehető gombák), nem fagyasztva
  • 2204 bor friss szőlőből, beleértve a szeszezett bort is; szőlőmust (kivéve a szőlőlevet) és kivéve a 2209 Vtsz. alá tartozó borecetet

A bejelentésnek tartalmaznia kell:

  • a bejelentő azonosító adatait, FELIR számát;
  • a bejelentésköteles termék megnevezését, Vtsz-számát, mennyiségét, minőségi mutatóit, aktuális piaci értékét, tárolási helyét, származási országát;
  • címzett nevét, címét (ahová a terméket leszállítják);
  • a termék behozatalának tervezett időszakát, aminek a bejelentéstől számított 30 napon belül kell lennie;
  • a szállítóeszköz tulajdonosát, üzembentartóját, forgalmi rendszámát, illetve vasúti szállítás esetén a pályaszámát.

Fontos, hogy a bejelentést legkésőbb a behozatalt megelőző 24 órával (légi vagy vízi úton való behozatalkor 6 órával) korábban meg kell tenni. (Azt mondjuk nem tudom, hogy az első napokban mi lesz, ugyanis a bejelentőoldal csak 16.-ától fog működni – legalábbis ezt írták az oldalukon.)

A szállítást végzőnél ott kell lennie a bejelentésnek, és a bejelentés befogadásáról szóló NÉBIH visszaigazolásnak is. (Arról fogalmam sincs, hogy mi van, ha mondjuk a kocsi, amivel be akarták hozni az árut, reggel lerobban, ezért másik járművel hozzák be az árut.)

Ha nem a szabályoknak megfelelően járnak el (pl. nem jelentik be a behozatalt, vagy nincs ott minden papír a sofőrnél), akkor a bírság mértéke max. a szállított termék nettó értékének 40 %-a.

Nem kell bejelenteni:

  • Az ország területén tranzitforgalom keretében átszállított termékeket.
  • Magáncélú felhasználásra vagy fogyasztásra szánt árukat, ha annak mennyisége kevesebb, mint 25 kg vagy 25 liter.

{80/2024. (IV.11.) Korm.rendelet}

 

Óva intek minden könyvelőt, hogy agrártámogatások igénylésével foglalkozzon – már ha szeretné, hogy legyen ideje könyvelni is –, mert iszonyatos mennyiségű jogszabály jelenik meg az agrártámogatásokkal kapcsolatban, úgyhogy az ezzel kapcsolatos ügyintézés teljes embert (mezőgazdasági pályázatíró szakembert) kíván. Ugyanakkor fel lehet hívni az ügyfelek – elsősorban a pályázatírók – figyelmét arra, hogy megjelent az egységes kérelemmel igényelhető egyes agrártámogatások (területalapú, állatalapú) eljárási szabályairól szóló, 2024. 04. 10-től hatályos rendelet.

Abban a Magyar Közlönyben (43. számú), amiben ez a rendelet van, még jónéhány agrártámogatási rendelet olvasható, amit nem részletezek, mert szerintem ezek nem könyvelői feladatok. (De ha ilyennel foglalkozó olvassa ezeket a sorokat, akkor feltétlenül tanulmányozza át alaposan a 43. számú Magyar Közlönyt.)

{15/2024. (IV.9.) AM rendelet}

 

Persze azért nem baj, ha néhány dologgal mi is tisztában vagyunk, és legalább el tudjuk mondani, hogy már hallottunk róla. Szerintem ilyen a „Mezőgazdasági Parcella Azonosító Rendszer” (MePAR) is, ami egy országos földrajzi azonosító és térinformatikai rendszer és annak adatbázisa, mely pl. a támogatás alapját képező mezőgazdasági parcellák fizikai blokkon belüli elhelyezkedésének területét határozza meg. Ez a rendszer már eddig is létezett, viszont 2025. 01. 01-től lesznek benne változások, melyeket a MÁK (Magyar Államkincstár) aktualizál az Egységes Országos Vetületi Rendszerben.

{22/2024. (IV.9.) AM rendelet}

 

Bár még az idei évből is nagyon sok van hátra (csak a beszámolók határideje van borzasztóan közel), de már megjelent, hogy jövőre mikor lesznek a munkaszüneti napok, és mely szombatok lesznek munkanapok:

Szombaton is munkanap lesz: 2025. május 17., 2025. október 18. és 2025. december 13.

Munkaszüneti napok lesznek a következő hétköznapok: 2025. május 2. (péntek), 2025. október 24. (péntek) és 2025. december 24. (szerda).

{Magyar Közlöny 2024. 04. 08-án megjelent 42. számának 2207. oldala}

 

A szőlő- és borágazatban érdekeltek 2024-2027. időszakban az EMGA-ból (Európai Mezőgazdasági Garancia Alap) gépek, technológiai berendezések és informatikai eszközök beszerzésére igényelhetnek max. 100 millió Ft támogatást a szőlőfeldolgozó, borkészítési vagy palackozási kapacitások növekedéséhez, korszerűsítéshez. A részleteket az NKÜ (Nemzeti Kifizető Ügynökség) teszi közzé a honlapján minden év augusztus 15-ig.

{13/2024. (IV.4.) AM rendelet}

 

A 3. országbeli állampolgárok magyarországi foglalkoztatására vonatkozó szabályok 2024. 04.04-től hatályos módosítása értelmében a rendeletben foglaltakat már csak a beruházást megvalósító 3. országbeli állampolgár foglalkoztatójának kell alkalmaznia (eddig mindenkire vonatkozott, aki 3. országbeli állampolgárt foglalkoztatott). Ráadásul beruházás alatt már csak a Paksi Atomerőmű és a Budapest-Belgrád vasútvonal kapcsán érintett vállalkozásokat és azok alvállalkozóit kell érteni.

{320/2022. (VIII.18.) Korm.rendeletet módosító 78/2024. (IV.3.) Korm.rendelet}

 

Mostantól – pontosabban 2024. 04. 04-től – „Mozgó Egészségügyi Központ”-nak nevezik azt az egészségügyi szolgáltatót, aki

  • részt vesz a Felzárkózó Települések Programban, és
  • hajléktalanok háziorvosi ellátására vonatkozó működési engedéllyel rendelkezik, és
  • a 337/2008. (XII.30.) Korm.rendelet 3. számú mellékletében felsorolt szakmák közül legalább 5 szakmában telemedicina útján nyújt egészségügyi szolgáltatást.

De a lényeg inkább az, hogy az ilyen egészségügyi szolgáltató 2024. március hónaptól minden 5000 fő ellátandó lakos után havonta a 10. § (1) bekezdése szerinti díj összegének 7,32-szeresére jogosult. Ez a havi maximális finanszírozási összeg, mely tartalmazza az orvosok, szakdolgozók és egészségügyben dolgozók teljes bér fedezetét is, ezért az egészségügyi szolgáltató további bértámogatás igénylésére nem jogosult. A 10. §-ban leírt képlet „rém egyszerű”: a háziorvosi szolgálatok előző évben elért havi országos átlagdíjának a tárgyévi előirányzat-növekedés mértékével emelt összege, szorozva 7,32-vel. Szóval annyi jár érte, amennyit a NEAK mond. 😀

Ezen kívül a működési költség maximális összegét megemelték az igénylést megelőző 12 havi finanszírozási összegből számított havi átlagösszeg 80 %-ára (eddig 30 % volt).

{43/1999. (III.3.) Korm.rendeletet módosító 77/2024. (IV.3.) Korm.rendelet}

 

A Hivatalos Értesítő 2024. 03. 28-án megjelent 17. számában (1228. – 1231. oldalon) az MNB közzétette a hivatalos devizaárfolyam-lapon nem szereplő külföldi pénznemek euróra átszámított árfolyamát.

{Hivatalos Értesítő 2024. évi 17. száma}

 

Változik 2024. 04. 01-től a jogosulatlan úthasználat esetén fizetendő pótdíj: személygépkocsiknál 60 napon belüli megfizetés esetén 14.875,- Ft lesz, ez utáni befizetés esetén pedig 59.500,- Ft.

{45/2020. (XI.28.) ITM rendeletet módosító 7/2024. (III.28.) ÉKM rendelet}

 

A szőlő- és bortermelés részletes szabályairól szóló rendeletbe 2024. 03.31-től bekerül a „kivágás” fogalma, a szőlővíz megsemmisítésére vonatkozó szabályok, és változott a borászati kísérőokmányokra vonatkozó előírások.

{26/2021. (VII.29.) AM rendeletet módosító 12/2024. (III.28.) AM rendelet}

 

Megjelent a 2024. évi, nyugellátás megállapításakor alkalmazandó valorizációs szorzók, melyeket a rendelet 2. számú melléklete tartalmaz. Míg az 1950-ben keresett jövedelem esetén 600,013 a szorzószám, az 1980-as jövedelemnél 103,989 a valorizációs szorzó, a 2000-es jövedelem 7,045-szöröse számít, a 2020. évi jövedelem valorizációs szorzója már csak 1,458 lett, a 2022. évié pedig 1,142 (persze az összes év szorzója megtalálható a rendelet mellékletében.

{168/1997. (X.6.) Korm.rendeletet módosító 64/2024. (III.28.) Korm.rendelet}

 

Ismét csökkent a jegybanki alapkamat: 2024. 03. 27-től immár csak 8,25 %.

{10/2024. (III.26.) MNB rendelet}

 

2024. 03. 18.

 

Megjelent a NAV 2024. április hónapban alkalmazandó üzemanyagárakról szóló közleménye:

  • ESZ 95 ólmozatlan motorbenzin: 617,- Ft/l
  • Gázolaj: 652,- Ft/l
  • Keverék: 666,- Ft/l
  • LPG autógáz: 342,- Ft/l
  • CNG (sűrített földgáz): 794,- Ft/kg

{Hivatalos Értesítő 2024. 03. 14.-én megjelent 15. száma}

 

A NÉBIH évente legalább egy alkalommal adategyeztetést végez, melynek során az állattartó vagy az általa megbízott személy, az ENAR felelős, a területi felelős, az ENAR koordinátor, az állatorvos a NÉBIH honlapján közzétett módon együttműködik és adatot szolgáltat. Az adategyeztetést első alkalommal a szarvasmarha-, juh– és kecskefélék vonatkozásában legkésőbb 2024. 03. 31-ig, sertések vonatkozásában legkésőbb 2025. 03. 31-ig, baromfik vonatkozásában pedig 2026. 03. 31-ig kell elvégezni.

{119/2007. (X.18.) FVM rendeletet módosító 8/2024. (III.11.) AM rendelet}

 

Ha valakit érdekel, hogy milyen típusai vannak a befektetési alapoknak, és ezekre milyen befektetési szabályok vonatkoznak, az a kollektív befektetési formák befektetési és hitelfelvételi szabályairól szóló rendelet mostani, a Magyar Közlöny 27. számában megjelent kiegészítésben, vagy az eredeti rendelet 2024. 07. 01-től hatályos változatában elolvashatja.

{78/2014. (III.14.) Korm.rendeletet módosító 55/2024. (III.7.) Korm.rendelet}

 

A hitelintézetek 2024-ben nem csökkenthetik a 2006. évi LIX. törvényben előírt járványügyi különadójuk alapját a 2020-ban megfizetett összeg 20 %-ával.

A biztosítók közül azoknak, akiknek az adóköteles biztosítási szolgáltatás utáni összesített adóalapja a 20 milliárd Ft-ot nem érte el, 2024. 04. 01-től -a 2024. évi adókötelezettség tekintetében – a 2012. évi CII. törvényben előírt adó mértéke az adóelszámolás hónapja adóalapjának 250 millió Ft-ot meg nem haladó része után 25 %, az e feletti, de 1.750 millió Ft-ot meg nem haladó része után 50 %, az 1.750 millió Ft-ot meghaladó része után pedig casconál 15 %, vagyon- és balesetbiztosításnál 10 %, KGFB-nél pedig 23 %,

{52/2024. (III.4.) Korm.rendelet}

 

Nyolc évvel ezelőtt egy rendeletben kihirdették, hogy Magyarországon válsághelyzet van a tömeges bevándorlás miatt. Eredetileg ez a rendelet 2016. 09. 08-ig maradt volna hatályban, de azóta is mindig – kb. félévente – meghosszabbítják. Így tettek most is, úgyhogy a válsághelyzet jelen állás szerint 2024. 09. 07-ig érvényben van. (Válsághelyzetben például a kormány meghatározhatja a területfelhasználás és beépítés feltételeit, különböző területeken szabadon végezhet nemzetbiztonsági célú építkezéseket, előírhatja az állami vagy önkormányzati tulajdonú cégeknek, hogy kikkel kössenek szerződést, és a bevándorlók elhelyezését szolgáló létesítmények építésével, üzemeltetésével kapcsolatos közigazgatási hatósági eljárásokat nem kell lefolytatni.)

{41/2016. (III.9.) Korm.rendeletet módosító 47/2024. (III.4.) Korm.rendelet}

 

Változott 2024. 03. 01-től az ÖVTJ (önálló vállalkozók tevékenységi jegyzéke), úgyhogy az egyéni vállalkozók és őstermelők tevékenységi köreit érdemes átnézni, és módosítani, ha szükséges. A hatályos ÖVTJ-számokat a KSH oldalán meg lehet találni (én a https://www.ksh.hu/ovtj_kereso linket szoktam használni). Ha valaki tevékenységi körének száma megváltozott, vagy megszűnt, akkor azt módosítani kell a webes ügysegéden. (Mert ugye mindenki tudja, hogy most aztán rettentő mód ráérünk ilyenekkel foglalkozni.)

{36/2011. (XII.23.) KIM rendeletet módosító 1/2024. (II.29.) MK rendelet}

 

Tavaly decemberben kiadtak egy törvényt a 3. országbeli állampolgárok beutazására és tartózkodására vonatkozó szabályokról. Ennek most végre megjelent a végrehajtási rendelete, melyet azoknak érdemes elolvasni – a 3. országból beutazókon kívül –, akik ilyen munkavállalókat kívánnak alkalmazni. Szó van benne a kishatárforgalmi engedélyről, a tartózkodási engedélyről, a vendégbefektetői vízumról, a tartós (90 napot meghaladó) magyarországi tartózkodás feltételeiről, a vendég-önfoglalkoztatóról, a vendégmunkásról, a tanulók itt-tartózkodásáról, turisták foglalkoztatásáról, digitális nomádokról, kiküldetésről, önkéntes tevékenységet folytatókról, ideiglenes, nemzeti és EU tartózkodási kártyáról, no meg a rendészeti szabályokról. Szóval minden fontos részletszabály ebben a rendeletben olvasható a 3. országbeli állampolgárok itt-tartózkodásával kapcsolatban.

{2023. évi XC. törvény végrehajtásáról szóló 25/2024. (II.29.) Korm.rendelet}

 

Ezzel kapcsolatban meghatározták azt is, hogy 2024-ben maximum 65.000 vendégmunkás-tartózkodási engedély adható ki, és ezen engedélyek száma nem haladhatja meg a KSH által mért, a rendelet előtti négy negyedévre vonatkozó üres álláshelyek átlagos számát.

{8/2024. (II.29.) NGM rendelet}

 

Megjelent a KSH közleménye a különböző ellátások alapjául szolgáló 2023. évi főbb statisztikai adatokról. E szerint

  • a havi bruttó átlagkereset: 589.114,- Ft/fő,
  • a havi nettó átlagkereset (családi kedvezmény nélkül): 391.761,- Ft/fő,
  • bruttó kereseti index: 114,2 % (2022. év = 100),
  • nettó kereseti index (családi kedvezmény nélkül): 114,2 % (2022. év = 100),
  • decemberi fogyasztói árindex: 105,5 % (2022.12.hó = 100),
  • éves átlagos fogyasztói árindex: 117,6 % (2022. év = 100).

{Hivatalos Értesítő 2024. évi 12. száma}

 

A nemzetgazdasági miniszter közleményt adott ki arról, hogy milyen foglalkozásokban nem lehet 3. országbeli állampolgárt alkalmazni (pontosabban: 3. országbeli állampolgár számára nem adható ki a közlemény mellékletében leírt foglalkozásokra tartózkodási engedély). Ilyenek pl. a különböző szervezeti egységek vezetői, mérnöki munkakörök, fogorvos, gyógyszerész, egyes orvosi tevékenységek, tanári munkák, adótanácsadó, könyvvizsgáló, könyvelő, fényképész, postai kézbesítő, szállodai recepciós, piaci árus, méhész, favágó, kárpitos, ablaktisztító, és még egy csomó munkakör. Akit érint – vagyis 3. országbeli állampolgárt akar alkalmazni bármilyen munkakörben –, annak feltétlenül el kell olvasnia ezt a listát.

{NGM közlemény, Hivatalos Értesítő 2024. évi 12. száma}

 

Ismét csökkent a jegybanki alapkamat: 2024. 02. 28-tól 9,00 % lett.

{3/2024. (II.27.) MNB rendelet}

 

Mint azt már az elmúlt 4 évben megszokhattuk: ismét egy kormányrendelet ír felül egy törvényt. Az Szt. (2000. évi C. törvény) 94/B. §-a előírja, hogy a vállalkozónak a kiegészítő mellékletben be kell mutatnia a környezetvédelmi, sport, egészségügyi, szociális, kulturális és oktatási területen közérdekű célból, közhasznú tevékenységet végző civil szervezetnek ellentételezés nélkül az üzleti évben nyújtott pénzbeli és természetbeni juttatásokat. Ezt most a kormányrendelet felülírta úgy, hogy ezen adatközlést csak a 2024. évben induló üzleti évre kell alkalmazni, vagyis a 2023. évi kiegészítő mellékletben ezt még nem kell részletezni.

Ezen kívül a rendeletből az is kiderül, hogy meggondolták magukat: mégsem kell a kiegészítő mellékletben a más gazdálkodónak ellentételezés nélkül nyújtott, 1 millió Ft-ot meghaladó összegű pénzbeli és természetbeni juttatásokról gazdálkodónkénti bontásban adatot szolgáltatni. (Ugyanis az erről szóló, 2024.02.09-től hatályos 18/2024. (II.8.) Korm.rendeletet már hatályon kívül is helyezték. Élt: 17 napot – mondhatnánk, hogy ez csúcs, de nem, mert volt már ennél rövidebb élettartamú előírás is. Mi meg csak kapkodjuk a fejünket.)

{2000. évi C. törvényt módosító 34/2024. (II.26.) Korm.rendelet}

 

2024. 02. 26.

 

A 200 m2-nél nagyobb alapterületen üzemelő kereskedők 2023.02.23-tól a bejáratnál információs táblán, valamint a termék mellett kihelyezett figyelmeztető táblán kötelesek 2 hónapig kiírni, ha az adott termék ára ugyan nem változott, de a kiszerelési mennyiség csökkent (vagyis tulajdonképpen a termék kilós ára emelkedett). A rendeletben természetesen megadták a táblák pontos kinézetét is, ami a Kormány honlapjáról is letölthető. (Ja! Ha valakinek nem lenne egyértelmű: a rendelet szerint ez fogja az élelmiszerinflációt csökkenteni!)

{1/2024. (II.9.) Korm.rendelet végrehajtásáról szóló 7/2024. (II.22.) NGM rendelet}

 

Ismét lehet Ukrajnából természetes mézet (Vtsz. 0409) behozni, ugyanis 2024. 02. 20-tól törölték a szankciós listából ezt a sort. Viszont továbbra sem lehet behozni szarvasmarha-, sertés-, juh-, kecske-, baromfi húst, tojást, zöldséget, búzát, rozst, árpát, kukoricát, más gabonaféléket, lisztet, repce- és napraforgómagot, kenyeret, bort.

{130/2023. (IV.18.) Korm.rendeletet módosító 26/2024. (II.19.) Korm.rendelet}

 

A munkaügyi bírság legkisebb összege 2024. 03. 01-től 150.000,- Ft-ra emelkedik (eddig 30.000,- Ft volt). A felső határa középvállalkozásoknál 20 millió Ft, 249 főnél többet foglalkoztatóknál pedig 25 millió Ft. Ráadásul kivették a rendeletből azt a kedvezményt is, mely szerint a visszamenőleges bejelentés esetén a bírság összege a mulasztási bírság legkisebb összegéig mérsékelhető. (Eddig úgy volt, hogy ha a be nem jelentett EFO-st főállású munkavállalóként bejelentettük 1 hónapra, akkor a kiszabott bírságot – mondjuk 100.000,- Ft-ot – mérsékelték 30.000,- Ft-ra. Most viszont nem is szabhatnak ki 150.000,- Ft-nál kevesebbet, de jó eséllyel legalább 200.000,- Ft-ot ki fognak szabni a példa szerinti esetben, melyet akkor sem fognak csökkenteni egy fillérrel sem, ha visszamenőleg bejelentjük 1 hónapra munkavállalót.) Úgyhogy egyre zsebbevágóbb lett pl. a feketefoglalkoztatás, tehát érdemes az ügyfelek figyelmét felhívni arra, hogy feltétlenül szóljanak, mielőtt valaki elkezd náluk dolgozni, hogy még időben be legyen jelentve.

Különösen magas bírságmértéket szabnak ki a 3. országbeli állampolgárok munkavégzésre jogosító engedély nélküli foglalkoztatása, a határokon átnyúló szolgáltatások esetében.

{115/2021. (III.10.) Korm.rendeletet módosító 24/2024. (II.14.) Korm.rendelet}

 

Ezzel kapcsolatban külön rendeletet is alkottak a munkavédelmi bírság kiszabásának szabályairól, illetve a munkabiztonsági szaktevékenység végzésére jogosult személyek nyilvántartásának és továbbképzésének szabályairól. Ebbe beleírták, hogy 2024. 03. 01-től a munkavédelmi bírság összege 500 ezer Ft-tól 100 millió Ft-ig terjedhet, de az alapösszege a súlyosan veszélyeztetett munkavállalónként minimum 100 ezer Ft. (Súlyos veszélyeztetés: olyan veszélyeztetés, amely a baleset, betegség bekövetkezésének magas valószínűségét jelenti, és amelynél a nagymértékű károsodás várható, különösen munkabaleset, foglalkoztatási megbetegedés.)

Ugyanakkor beleírták a rendeletbe, hogy a munkavédelmi hatóság a munkavédelemmel kapcsolatos tanácsadási és tájékoztatási feladatokat lát el, melynek részletes szabályait a honlapjukon közzéteszik.

Létrehozzák a Munkavédelmi Szakemberek Adatbázisát, melybe a regisztráció önkéntes (a munkavédelmi szakemberek a munkavédelmi hatóság honlapján elektronikus úton regisztrálhatnak). A regisztráltak évente önkéntesen továbbképzésen vehetnek részt, melyről tanúsítványt kapnak.

{25/2024. (II.14.) Korm.rendelet}

 

Megjelent a NAV 2024. március hónapban alkalmazandó üzemanyagárakról szóló közleménye:

  • ESZ 95 ólmozatlan motorbenzin: 601,- Ft/l
  • Gázolaj: 638,- Ft/l
  • Keverék: 650,- Ft/l
  • LPG autógáz: 332,- Ft/l
  • CNG (sűrített földgáz): 794,- Ft/kg

{Hivatalos Értesítő 2024. 02. 14-én megjelent 10. száma}

 

A számviteli törvényt kormányrendelettel (!) módosítják. E szerint az éves beszámoló kiegészítő mellékletében be kell mutatni az üzleti évben ellentételezés nélkül más vállalkozónak nyújtott, 1 millió Ft-ot meghaladó valamennyi pénzbeli és – könyv szerinti értéken figyelembe vett – természetbeni juttatást gazdálkodónkénti bontásban. Meg kell adni a juttatást kapó nevét, székhelyét és adószámát is. Az üzleti éven belül adott juttatásokat az értékhatár – 1 millió Ft – tekintetében egybe kell számítani. Vagyis ha egy másik cégnek adtunk pl. 2 x 550 ezer Ft támogatást, akkor az adott cég nevét, címét, adószámát bele kell írni az összeggel együtt az éves beszámoló kiegészítő mellékletébe. Ezt az előírást már a 2023. évi éves beszámolóra is alkalmazni kell! Mindezt természetesen az ukrajnai konfliktus miatti veszélyhelyzet indokolja. 😀

{2000. évi C. törvényt átmenetileg módosító 18/2024. (II.8.) Korm.rendelet}

 

Az idei év első jegybanki alapkamatcsökkentésének eredményeképpen 2024. 01. 31-től a jegybanki alapkamat 10,00 %-ra csökken (az eddigi 10,75 %-ról).

{1/2024.(I.30.) Korm.rendelet}

 

2024. 01. 29.

 

Csendesen indult az új év a tavaly év végi őrület (mármint jogszabály-cunami) után. Alig történt valami még az idén. De azért mostanra született néhány olyan rendelet, melyet jó, ha ismerünk. Ezekről írok most.

 

Bemelegítésül: 2024. év a Mozgás Éve. Legalábbis a köztársasági elnök határozata ezt az évet a Mozgás Évévé nyilvánította. (Én személy szerint jobban örültem volna annak, ha ez az év az Egészség Éve lett volna, mert egészségesen mozogni is könnyebb lenne, de a mai egészségügyi viszonyok mellett ez csak vágyálom.) Mindenesetre az, aki abban a szerencsés helyzetben van, hogy nem szorul egészségügyi ellátásra, feltétlenül fogadja meg elnök asszony javaslatát: „arra biztatom a magyar családokat, baráti, iskolai és munkahelyi kisközösségeket, hogy legyenek elkötelezettek a mindennapos testmozgás és az aktív kikapcsolódás mellett, és ha tehetik, induljanak el például az Országos Kéktúra útvonalán, a folyamatosan bővülő kerékpáros úthálózaton, illetve használják ki a folyóink adta számtalan kalandot kínáló vízitúra-lehetőségeket.” (Tartok tőle, hogy nem lesz óriási tumultus egyik helyen sem, és a túrákra jelentkezők várólistája sokkal rövidebb lesz, mint a bármilyen egészségügyi ellátásra várakozók listája.)

{9/2024. (I.26.) KE határozat}

 

A munkába járás költségtérítéséről szóló 39/2010. (II. 26.) Korm.rendelet szerinti költségtérítés havi felső korlátja 2024-ben 56240,- Ft. (Tavaly ez 47820,- Ft volt.) Ez azt jelenti, hogy a munkáltató által fizetett hazautazással kapcsolatos költségtérítés a bérlettel vagy menetjeggyel való elszámolás ellenében azok árának legalább 86 %-a, legfeljebb havonta 56240,- Ft lehet.

{Hivatalos Értesítő 2024. 01. 25.-én megjelent 5. száma}

 

Változik 2024. 01. 26-tól a gyógyszergyártók extraprofit adója, így nekik érdemes újra elolvasni a rendeletet.

{197/2022. (VI.4.) Korm.rendeletet módosító 7/2024. (I.25.) Korm.rendelet}

 

No és a biztosítóknak is újra kell olvasniuk ezt a rendeletet, mert a rájuk vonatkozó előírások is módosulnak (továbbra is kell extraprofit adót fizetniük).

{197/2022. (VI.4.) Korm.rendeletet módosító 8/2024. (I.25.) Korm.rendelet}

 

Új szabályokat adtak ki a reklámhordozóra és a reklámhordozót tartó berendezésre (közös nevükön: a reklámeszközökre). Ezeket 2024. 01. 24-től nyilvántartásba kell vetetni. A kérelmet 2024. 02. 01-ig kell az NMHH-hoz benyújtani egy elektronikus űrlapon. Ebben meg kell adni a tulajdonos adatait, a reklámeszköz címét, GPS-koordinátáit, a reklámeszköz létesítésének vagy elhelyezésének időpontját, a típusát, méretét, azonosító kódjait. Még fényképet is kell mellékelni hozzá a reklámeszközről. Mindezt azért, mert országos reklámkatasztert készít az NMHH.

Ha változás van a reklámeszközön, akkor azt 15 napon belül be kell jelenteni az NMHH felé. Persze mindezért fizetni is kell: minden évben 03. 01-ig 15.000,- Ft-ot reklámfelületenként az NMHH 10032000-00300939-00000017 számú bankszámlájára (az fizeti, aki 02. 01-jén a reklámeszköz tulajdonosa), de a reklámeszköz országos reklámkataszterbe való bejegyzésének évében ezt a díjat nem kell megfizetni. 2024. 07. 01-től már nem helyezhető el reklám olyan reklámeszközön, ami nem szerepel ebben a nyilvántartásban. Slusszpoén: az NMHH által adott egyedi azonosítót a nyilvántartásba vételtől számított 90 napon belül időtálló, egyszerűen leolvasható módon el kell helyezni magán a reklámeszközön is. Az nmhh.hu/szakmai-erdekeltek/reklamkataszter oldalon találnak az érintettek további információkat, és magát a kérelem linkjét.

{2/2024. (I.23.) NMHH rendelet}

 

Változnak – 2024. 02. 17-től szigorodnak – a munkaerőpiaci mobilitást elősegítő munkásszállás építéséhez nyújtható támogatások szabályai. Már nem kaphatnak támogatást az acél-, lignit-, széniparral, szállítással, energiatermeléssel foglalkozók.

{23/2017. (II.3.) Korm.rendeletet módosító 5/2024. (I.18.) Korm.rendelet}

 

Átmeneti tartózkodást biztosító szálláshelynek minősül 2024. 02. 17-től a pihenőházból a munkásszállás. (Munkásszállás: a szálláshely-szolgáltató tulajdonát képező vagy általa bármilyen jogcímen használt olyan állami támogatás felhasználása nélkül létesített szálláshely, amelyet csak szálláshely-szolgáltatás céljából létesítettek vagy rendeltetéstől eltérő használatra engedélyeztek, és amely a szálláshely-szolgáltató munkavállalóinak és azok hozzátartozóinak elhelyezésére szolgál.) Persze a munkásszállás eddig is a rendelet hatálya alá tartozott, de eddig az szja tv. 1. melléklet 8.6. f) pontja szerinti meghatározás vonatkozott rá. Ezt írták most át.

Ugyanakkor változtak a rendelet mellékletében leírt minősítési követelmények is.

{173/2003. (X.28.) Korm.rendeletet módosító 5/2024. (I.18.) Korm.rendelet}

 

Megjelent a NAV 2024. február hónapban alkalmazandó üzemanyagárakról szóló közleménye:

  • ESZ 95 ólmozatlan motorbenzin: 566,- Ft/l
  • Gázolaj: 606,- Ft/l
  • Keverék: 616,- Ft/l
  • LPG autógáz: 320,- Ft/l
  • CNG (sűrített földgáz): 820,- Ft/kg

{Hivatalos Értesítő 2024. 01. 11.-én megjelent 3. száma}

 

Az élelmiszer-infláció csökkentése érdekében újabb intézkedés született. No senki ne kezdjen el örülni, mert nem az áfát csökkentették, hanem növelték a kirakandó tacepaók számát:

Az az élelmiszer jellegű bolti vegyes kiskereskedelmet (TEÁOR 4711) főtevékenységként folytató kereskedő, akinek a tárgyévet megelőző lezárt üzleti évben a kereskedelemből származó, konszolidált nettó árbevétele meghaladja az 1 milliárd Ft-ot, 2024. 02. 01-től köteles figyelemfelhívó tájékoztatást kitenni, ha egy adott terméket a 2020. 01. 01. – 2023. 07. 01. között gyártotthoz képest új, kisebb (pl. tömegű vagy térfogatú) kiszerelésben hoznak forgalomba. Ennek a tájékoztatásnak – a kereskedelemért felelős miniszter által meghatározott tartalmú és formájú táblán – 2 hónapig kell kint lennie. Ugyanilyen táblát kell kirakni, ha az adott termék forgalomba hozatalára 2023. 07. 01. – 2024. 02. 01. között kerül sor.

{1/2024. (I.9.) Korm.rendelet}